|
- 1783
- Eerste ballonvlucht. Jacques en Joseph Montgolfier
van Annonay, Frankrijk, verzonden een kleine rook-gevulde ballon
rond midden november.
-
Eerste waterstof-gevulde ballonvlucht. Jacques
A.C. Charles, de fysicus van Parijs, geholpen bij de bouw door
A.J. en M.N. Robert van een 13 foot-diameter ballon gevuld met
waterstof. Deze ballon steeg tot ongeveer 3.000 ft. en maakte
een vlucht van ongeveer 45 minuten. (27 Augustus)
-
- Eerste menselijke ballonvluchten. Een Fransman,
Jean Pilâtre de Rozier, maakte de eerste bepakte ballonvlucht (15
Okt.). Met de Markies d'Arlandes, maakte Pilâtre de Rozier de eerste
vrije vlucht die, die een piekhoogte van ongeveer 500 voet bereikte
en ongeveer 51/2 mi in 20 min.aflegde (21 Nov.).
- 1784
- Eerste aangedreven ballon. Gen. Jean Baptiste
Marie Meusnier ontwikkelde eerste propeller-en elliptisch gevormd
ballon. De bemanning zwengelde de drie propellers op een gemeenschappelijke
schacht om de ballon een snelheid van ongeveer 3 mile per uur te
geven.
-
- Eerste ballonvlucht door een vrouw. Mevrouw Thible,
een Franse operazanger (4 Juni).
- 1793
- Eerste ballonvlucht in Amerika. Jean-pierre
Blanchard, Franse proef, maakte een reis van Philadelphia naar
het dichtbijgelegen Woodbury, N.J., in net iets meer dan 45 min.
(9 Januari).
- 1794
- Eerste militair gebruik van de ballon. Jean Marie
die Coutelle, gebruikte een ballon die voor het Franse Leger werd
gebouwd en maakte twee observatievluchten van 4 uur. Het militaire
doel van deze vluchten schijnt om het moreel van de vijand te beschadigen
te zijn geweest.
- 1797
- Eerste valschermsprong. André-Jacques Garnerin
daalde van ongeveer 6.500 voet af over Park Monceau in Parijs in
23 foot-diameter parachute dat van wit canvas gemaakt was, wat verbonden
zat aan een mand (22 Okt.).
- 1843
- Eerste luchtvervoerbedrijf. In Londen, William
S. Henson en John Stringfellow verstuurde artikelen in opdracht
van Aerial Transit Company (24 Maart) in, dit mislukte.
- 1852
- Eerste dirigible. Henri Giffard, een Franse ingenieur,
vloog in een (min of meer) bestuurbare stoom-motor-aangedreven ballon,
144 foot lang en 39 foot in diameter, die met 88.000 kubieke foot
steenkolengas wordt opgeblazen. Het bereikte 6.7 MPU op een vlucht
van Parijs naar Trappe (24 Sept.).
- 1860
- Eerste luchtfotografen. Samuel Archer King en
William Black maakten twee luchtfoto's van Boston, deze bestaan
nog steeds.
- 1872
- Eerst gas-motor-aangedreven dirigible. Paul Haenlein,
een Duitse ingenieur, vloog in een dirigible semi-stijf-kader, aangedreven
door een 4 cilinderverbrandingsmotor die op steenkolengas vloog.
- 1873
- Eerste transatlantische poging. De New York Daily
Graphic sponsorde de poging met een 400.000 kubiek-foot ballon die
een reddingsboot draagt. Een scheur in de zak tijdens het opblazen
betekende de instorting van de ballon en het project.
- 1897
- Eerste succesvol dirigible metaal. Een dirigible
van alleen metaall, ontworpen door David Schwarz, een Hongaar, steeg
van Tempelhof van Berlijn Gebied op en werd aangedreven door een
16 motor van paardekracht van Daimler, legde verschillende mijlen
af voordat een gaslek het neerstorten van de dirigible betekende
(13 Nov.).
- 1900
- Eerste zeppelinvlucht. Telling Ferdinand von
Zeppelin van Duitsland vloog de eerste van zijn lange reeks stijf-kaderluchtschepen.
Het bereikte een snelheid van 18 mile per uur en behaalde 31/2 mi
vóórdat zijn besturing afbrak
(2 Juli).
- 1903
- De eerste succesvolle vlucht van de zwaarder-dan-luchtmachine.
De luchtvaart was werkelijk geboren op de zandduinen bij de Havik
van de Pot, N.C., toen Orville Wright in de naar voren gebogen positie
tussen de vleugels van de tweedekker kroop die hij en zijn broer
Wilbur had gebouwd, en het gaspedaal van hun eigengemaakte 12 paardekrachtmotor
opende en in de lucht nam. Hij behaalde 120 foot in 12 seconden.
Later bleef die dag, in één van vier vluchten, vloog Wilbur 59 seconden.
en behaalde 852 foot (17 Dec.).
- 1904
- Eerste vliegtuigmanoeuvres. Orville Wright maakte
de eerste draai met een vliegtuig (15 Sept.); vijf dagen later maakte
zijn broer Wilbur de eerste volledige cirkel.
- 1905
- Eerste vliegtuigvlucht van een half uur. Orville
Wright hield zijn vliegtuig 33 min., 17 seconden in de lucht. (4
Okt.).
- 1906
- Eerste Europese vliegtuigvlucht. Alberto Santos-Dumont,
een Braziliaan, vloog een zwaar-dan-luchtmachine bij het Gebied
van de Kleinigheid, Parijs (13 Sept.).
- 1908
- Eerste vliegtuignoodlottigheid. Lt. Thomas E.
Selfridge, de Korpsen van het Signaal van het Leger van de V.S.,
was in een groep die het vliegtuig Wright evalueert bij Fort Myer,
Va. Hij vloog 75 foot met Orville Wright toen de propeller een beugeldraad
raakte en werd afgebroken, hierdoor werd een onbeheersbaar vliegtuig,
en zorgde het voor de dood van Selfridge en verwonde het Wright
ernstig (17 Sept.).
- 1909
- Eerste vlucht over het Kanaal. Louis Blériot
vloog in een 25 paardekracht Blériot VI eendekker van Les Baraques
dichtbij Calais, Frankrijk, aan het Kasteel van Dover, Engeland,
in 26.61 mi (38-kilometer) in een 37 minuten durende vlucht over
het Engelse Kanaal (25 Juli).
-
- De eerste Internationale Vergadering van de Concurrentie
van de Luchtvaart. De Amerikaanse Glenn Curtiss versloeg
bijna de Fransman Louis Blériot van Frankrijk in de belangrijkste
gebeurtenis en won de Gordon Bennett cup gehouden in Rheims, Frankrijk
(22-28 Augustus).
- 1910
- Eerste vergunning gegeven vrouw proef. De barones
Raymonde DE La Roche van Frankrijk, leerde in 1909 te vliegen, en
ontving kaartje Nr 36 op 8 Maart.
Eerste vlucht van vliegdekschip. Lt. Eugene Ely, USN, nam
het vliegtuig Curtiss van het dek van de kruiser Birmingham
bij Hampton Road, Va., en vloog naar Norfolk (14 Nov.). Volgende
Januari keerde hij het proces om, en vloog van Kamp Selfridge naar
het dek van de gepantserde kruiser Pennsylvania in de Baai
van San Francisco (18 Januari).
Eerste vliegtuigen om van water op te stijgen. Henri Fabre
in gnoom-Aangedreven watervliegtuig, in Martigues, Frankrijk (28
Maart).
- 1911
- De eerste vrouw van de V.S. proef. Harriet Quimby,
een tijdschriftschrijver, kreeg kaartje Nr 37, dit maakte haar de
eerste Amerikaanse vrouwelijke pilote.
- 1912
- Vlucht de over het Kanaal van de eerste vrouw.
Harriet Quimby vloog van Dover, Engeland, over het Engelse Kanaal
en landde in Hardelot, Frankrijk, in een eendekker Blériot geleend
aan haar door Louis Blériot (16 April). Zij werd later gedood in
een vliegen ongeval over de Baai van Dorchester tijdens een luchtvaartbijeenkomst
op Harvard-Boston op 1 Juli, 1912.
- Eerste valschermsprong van een aangedreven vliegtuig.
Albert Berry sprong in een test over de militaire post van Barakken
Jefferson, St.Louis (1 Maart). Sommige bronnen zeggen dat Morton
de eerste sprong maakte in 1911.
- 1913
- Eerste meermotorige vliegtuigen. Gebouwd en gevlogen
door Igor Ivan Sikorsky terwijl in het inheems Rusland.
- 1914
- Eerst luchtgevecht. In Augustus, begonnen de
Verenigde en Duitse waarnemers op elkaar met pistolen en geweer-met
te verwaarlozen resultaten.
- 1915
- Eerste luchtaanvallen op Engeland. Duitse zeppelinnen
laten bommen vallen op vier Engelse gemeenschappen (19 Januari).
- 1917
- Het eerste zwarte gevecht van de wereld proef.
Georgië-geboren Eugene Jacques Bullard, werd geweigerd bij de Luchtmacht
van de V.S. wegens zijn ras, en diende tijdens Wereldoorlog I in
de Franse luchtmacht. Hij ontving het Legioen van Eer, de hoogste
eer van Frankrijk, samen met vele andere onderscheidingen.
- 1918
- Eerste de luchteskader van de V.S. De korpsen
van de luchtmacht van de V.S. maakten zijn eerste onafhankelijke
invallen over vijandelijke lijnen, in dh-4 (Brits-Ontworpen) vliegtuigen
die met 400 PK Amerikaans-ontworpen Liberty motoren werden aangedreven
(8 April).
De eerste regelmatige luchtpostdienst. In werking gesteld
voor de afdeling van het postkantoor van het Leger, werd de eerste
lijndienst ingehuldigd met één ronde reis een dag (behalve Zondag)
tussen Washington, DC en New York (15 Mei).
|
|