Geschiedenis - tijdlijn

 
    1783 - 1918 1919 - 1937 1939 - 1986 1987 - 2007  


 
1783
Eerste ballonvlucht. Jacques en Joseph Montgolfier van Annonay, Frankrijk, verzonden een kleine rook-gevulde ballon rond midden november.

Eerste waterstof-gevulde ballonvlucht. Jacques A.C. Charles, de fysicus van Parijs, geholpen bij de bouw door A.J. en M.N. Robert van een 13 foot-diameter ballon gevuld met waterstof. Deze ballon steeg tot ongeveer 3.000 ft. en maakte een vlucht van ongeveer 45 minuten. (27 Augustus)

Eerste menselijke ballonvluchten. Een Fransman, Jean Pilâtre de Rozier, maakte de eerste bepakte ballonvlucht (15 Okt.). Met de Markies d'Arlandes, maakte Pilâtre de Rozier de eerste vrije vlucht die, die een piekhoogte van ongeveer 500 voet bereikte en ongeveer 51/2 mi in 20 min.aflegde (21 Nov.).
1784
Eerste aangedreven ballon. Gen. Jean Baptiste Marie Meusnier ontwikkelde eerste propeller-en elliptisch gevormd ballon. De bemanning zwengelde de drie propellers op een gemeenschappelijke schacht om de ballon een snelheid van ongeveer 3 mile per uur te geven.
    
Eerste ballonvlucht door een vrouw. Mevrouw Thible, een Franse operazanger (4 Juni).
1793
Eerste ballonvlucht in Amerika. Jean-pierre Blanchard, Franse proef, maakte een reis van Philadelphia naar het dichtbijgelegen Woodbury, N.J., in net iets meer dan 45 min. (9 Januari).
1794
Eerste militair gebruik van de ballon. Jean Marie die Coutelle, gebruikte een ballon die voor het Franse Leger werd gebouwd en maakte twee observatievluchten van 4 uur. Het militaire doel van deze vluchten schijnt om het moreel van de vijand te beschadigen te zijn geweest.
1797
Eerste valschermsprong. André-Jacques Garnerin daalde van ongeveer 6.500 voet af over Park Monceau in Parijs in 23 foot-diameter parachute dat van wit canvas gemaakt was, wat verbonden zat aan een mand (22 Okt.).
1843
Eerste luchtvervoerbedrijf. In Londen, William S. Henson en John Stringfellow verstuurde artikelen in opdracht van Aerial Transit Company (24 Maart) in, dit mislukte.
1852
Eerste dirigible. Henri Giffard, een Franse ingenieur, vloog in een (min of meer) bestuurbare stoom-motor-aangedreven ballon, 144 foot lang en 39 foot in diameter, die met 88.000 kubieke foot steenkolengas wordt opgeblazen. Het bereikte 6.7 MPU op een vlucht van Parijs naar Trappe (24 Sept.).
1860
Eerste luchtfotografen. Samuel Archer King en William Black maakten twee luchtfoto's van Boston, deze bestaan nog steeds.
1872
Eerst gas-motor-aangedreven dirigible. Paul Haenlein, een Duitse ingenieur, vloog in een dirigible semi-stijf-kader, aangedreven door een 4 cilinderverbrandingsmotor die op steenkolengas vloog.
1873
Eerste transatlantische poging. De New York Daily Graphic sponsorde de poging met een 400.000 kubiek-foot ballon die een reddingsboot draagt. Een scheur in de zak tijdens het opblazen betekende de instorting van de ballon en het project.
1897
Eerste succesvol dirigible metaal. Een dirigible van alleen metaall, ontworpen door David Schwarz, een Hongaar, steeg van Tempelhof van Berlijn Gebied op en werd aangedreven door een 16 motor van paardekracht van Daimler, legde verschillende mijlen af voordat een gaslek het neerstorten van de dirigible betekende (13 Nov.).
1900
Eerste zeppelinvlucht. Telling Ferdinand von Zeppelin van Duitsland vloog de eerste van zijn lange reeks stijf-kaderluchtschepen. Het bereikte een snelheid van 18 mile per uur en behaalde 31/2 mi vóórdat zijn besturing afbrak
(2 Juli).
1903
De eerste succesvolle vlucht van de zwaarder-dan-luchtmachine. De luchtvaart was werkelijk geboren op de zandduinen bij de Havik van de Pot, N.C., toen Orville Wright in de naar voren gebogen positie tussen de vleugels van de tweedekker kroop die hij en zijn broer Wilbur had gebouwd, en het gaspedaal van hun eigengemaakte 12 paardekrachtmotor opende en in de lucht nam. Hij behaalde 120 foot in 12 seconden. Later bleef die dag, in één van vier vluchten, vloog Wilbur 59 seconden. en behaalde 852 foot (17 Dec.).
1904
Eerste vliegtuigmanoeuvres. Orville Wright maakte de eerste draai met een vliegtuig (15 Sept.); vijf dagen later maakte zijn broer Wilbur de eerste volledige cirkel.
1905
Eerste vliegtuigvlucht van een half uur. Orville Wright hield zijn vliegtuig 33 min., 17 seconden in de lucht. (4 Okt.).
1906
Eerste Europese vliegtuigvlucht. Alberto Santos-Dumont, een Braziliaan, vloog een zwaar-dan-luchtmachine bij het Gebied van de Kleinigheid, Parijs (13 Sept.).
1908
Eerste vliegtuignoodlottigheid. Lt. Thomas E. Selfridge, de Korpsen van het Signaal van het Leger van de V.S., was in een groep die het vliegtuig Wright evalueert bij Fort Myer, Va. Hij vloog 75 foot met Orville Wright toen de propeller een beugeldraad raakte en werd afgebroken, hierdoor werd een onbeheersbaar vliegtuig, en zorgde het voor de dood van Selfridge en verwonde het Wright ernstig (17 Sept.).
1909
Eerste vlucht over het Kanaal. Louis Blériot vloog in een 25 paardekracht Blériot VI eendekker van Les Baraques dichtbij Calais, Frankrijk, aan het Kasteel van Dover, Engeland, in 26.61 mi (38-kilometer) in een 37 minuten durende vlucht over het Engelse Kanaal (25 Juli).
    
De eerste Internationale Vergadering van de Concurrentie van de Luchtvaart. De Amerikaanse Glenn Curtiss versloeg bijna de Fransman Louis Blériot van Frankrijk in de belangrijkste gebeurtenis en won de Gordon Bennett cup gehouden in Rheims, Frankrijk (22-28 Augustus).
1910
Eerste vergunning gegeven vrouw proef. De barones Raymonde DE La Roche van Frankrijk, leerde in 1909 te vliegen, en ontving kaartje Nr 36 op 8 Maart.

Eerste vlucht van vliegdekschip.
Lt. Eugene Ely, USN, nam het vliegtuig Curtiss van het dek van de kruiser Birmingham bij Hampton Road, Va., en vloog naar Norfolk (14 Nov.). Volgende Januari keerde hij het proces om, en vloog van Kamp Selfridge naar het dek van de gepantserde kruiser Pennsylvania in de Baai van San Francisco (18 Januari).

Eerste vliegtuigen om van water op te stijgen.
Henri Fabre in gnoom-Aangedreven watervliegtuig, in Martigues, Frankrijk (28 Maart).
1911
De eerste vrouw van de V.S. proef. Harriet Quimby, een tijdschriftschrijver, kreeg kaartje Nr 37, dit maakte haar de eerste Amerikaanse vrouwelijke pilote.
1912
Vlucht de over het Kanaal van de eerste vrouw. Harriet Quimby vloog van Dover, Engeland, over het Engelse Kanaal en landde in Hardelot, Frankrijk, in een eendekker Blériot geleend aan haar door Louis Blériot (16 April). Zij werd later gedood in een vliegen ongeval over de Baai van Dorchester tijdens een luchtvaartbijeenkomst op Harvard-Boston op 1 Juli, 1912.
Eerste valschermsprong van een aangedreven vliegtuig. Albert Berry sprong in een test over de militaire post van Barakken Jefferson, St.Louis (1 Maart). Sommige bronnen zeggen dat Morton de eerste sprong maakte in 1911.
1913
Eerste meermotorige vliegtuigen. Gebouwd en gevlogen door Igor Ivan Sikorsky terwijl in het inheems Rusland.
1914
Eerst luchtgevecht. In Augustus, begonnen de Verenigde en Duitse waarnemers op elkaar met pistolen en geweer-met te verwaarlozen resultaten.
1915
Eerste luchtaanvallen op Engeland. Duitse zeppelinnen laten bommen vallen op vier Engelse gemeenschappen (19 Januari).
1917
Het eerste zwarte gevecht van de wereld proef. Georgië-geboren Eugene Jacques Bullard, werd geweigerd bij de Luchtmacht van de V.S. wegens zijn ras, en diende tijdens Wereldoorlog I in de Franse luchtmacht. Hij ontving het Legioen van Eer, de hoogste eer van Frankrijk, samen met vele andere onderscheidingen.
1918
Eerste de luchteskader van de V.S. De korpsen van de luchtmacht van de V.S. maakten zijn eerste onafhankelijke invallen over vijandelijke lijnen, in dh-4 (Brits-Ontworpen) vliegtuigen die met 400 PK Amerikaans-ontworpen Liberty motoren werden aangedreven (8 April).

De eerste regelmatige luchtpostdienst.
In werking gesteld voor de afdeling van het postkantoor van het Leger, werd de eerste lijndienst ingehuldigd met één ronde reis een dag (behalve Zondag) tussen Washington, DC en New York (15 Mei).