Geschiedenis - tijdlijn

 
    1783 - 1918 1919 - 1937 1939 - 1986 1987 - 2007  


 
1939
Eerste turbojetvlucht. Vlak vůůr de invasie van Polen, vlogen de Duitsers een Heinkel hij-178 vliegtuig dat door een S3B turbojet Heinkel werdt aangedreven (27 Augustus).
1940
Eerste gebruik in oorlogstijd van militaire zweefvliegtuigen. De Duitse commando's maakten een succesvolle zweefvliegtuigaanval op het Fort eben-Emael van BelgiŽ tijdens WO.II (10 Mei).
1941-1945
De meesten bestrijden opdrachten die door een loods in om het even welke oorlog worden gevlogen. Kapitein Hans-Ulrich Rudel van Duitsland vloog 2.530 gevechtsopdrachten tijdens WO.II terwijl vliegen ju-87 Stuka duikt bommenwerper. Hij overleefde de oorlog.
1942-1945
Hoogste-genoteerde vechterspiloot van de oorlog. Duitse Luftwaffe aas Maj. Erich Hartmann noteerde 352 overwinningen allen terwijl het vliegen van Messerschmitt BF 109 tijdens WO.II. Hij werd geÔmpliceerd0 in 800 gevechten, en vloog 1.425 opdrachten. Maj. Hartmann overleefde de oorlog.
1942
Eerste vijandelijke bombarderen van het vasteland van de V.S. Tijdens WO.II, een floatplane die van een Japanse onderzeeŽr van Kaap Blanco werden gelanceerd, Oregon, brandbommen op het bos van Oregon in twee pogingen om bosbranden te laten beginnen en Amerikaanse burgers te terroriseren, maar de bommen berokkenden weinig schade (9 en 29 Sept.).
    
Eerste vrouwenvechter pilote om onderaan een vijandelijk vliegtuig te schieten. De sovjet Luitenant Lilya die Litvyak, een jak-1 vechter van het Regiment van de Luchtvaart van de Vechter van de vrouwen 586ste vliegt, schoot onderaan twee Duitse vliegtuigen over Stalingrad (13 Sept.).
    
Eerste Amerikaanse jetvlucht. Robert Stanley, belangrijkste piloot voor de Vliegtuigen Corp. van de Klok, vloog Klok xp-59 Airacomet bij de Basis van het Leger Muroc, CaliforniŽ (1 Okt.).
1944
Eerste de raket-motor van het productiestadium vechtersvliegtuig. Duitse Messerschmitt me 163B Komet (gevlogen test 1941) werd operationeel in Juni 1944. Zowat 350 van deze delta-vleugelvechters werden gebouwd vůůr het gebeŽindigde van WO.II in Europa.
1947
Eerst geloodste supersonische vlucht in een vliegtuig. Kapitein Charles E. Yeager, de Luchtmacht van de V.S., Vloog het x-1 rocket-powered onderzoekvliegtuig dat door de Vliegtuigen Corp. van de Klok, sneller dan de snelheid van geluid bij De Basis van de Luchtmacht Muroc, werd in CaliforniŽ gebouwd (14 Okt.).
1949
Eerste rond-de-wereld aanhoudende vlucht.  Kapitein James Gallagher en de 13 bemanningsleden van de USAF vlogen met een Boeing B-50A Superfortress aanhoudend rond de wereld vanaf Worth en landen daar ook op het zelfde punt: 23.452 mile in 94 uur, 1 minuten., met vier keer in de lucht bijtanken onderweg (Februari 2 27-maart).
1950
Eerste aanhoudende transatlantische straalvlucht. Col. David C. Schilling (de USAF) vloog 3.300 mile van Engeland naar Limestone, Maine, in 10 uur, 1 minuten. (22 Sept.).
1951
Eerst solo over Arctica. Charles F. Blair, Jr., vloog omgezette p-51 (29 Mei).
1952
Eerst jetliner dienst. De vlucht van DE Havilland Comet werd ingehuldigd door BOAC tussen Londen en Johannesburg, Zuid-Afrika. De vlucht, met stops inbegrip, nam 23 uur, 38 minuten in beslag. (2 Mei).
    
Eerste transatlantische helikoptervlucht. Kapitein Vincent H. McGovern en 1st Lt. Harold W. Moore loodsten twee Sikorsky h-19s van Westover, Massa., naar Prestwick, Schotland (3.410 mi). De reis werd gemaakt in vijf stops, met een vliegtijd van 42 u, 25 min. (15-31 Juli).
    
Eerste transatlantische ronde reis in van dezelfde dag. Een Britse twin-jet bommenwerper van Canberra vloog van Aldergrove, Noord-Ierland, naar Gander, Newfoundland, en terug in 7 uur, 95 minuten. vliegtijd (26 Augustus).
1955
Eerste transcontinentale ronde reis in van dezelfde dag. Lt. John M. Conroy vloog met een F-86 Sabrejet over de V.S. (Los Angeles-Nieuw York) en terug in -5.085 mile -in 11 uur, 33 minuten., 27 seconden. (21 Mei).
1957
De eerste vlucht van de rond-de-wereld aanhoudende jet. Maj. Gen. Archie J. Old, Jr., de USAF, leidde een vlucht van drie Boeing B-52 bommenwerpers, die met acht 10.000 pond-duw de motoren van de Vliegtuigen van Pratt & van Whitney J57 werden aangedreven rond de wereld in 45 uur, 19 minuten ; afstand 24.325 mile; gemiddelde snelheid 525 voltooid MPU (18 Januari).
1958
De eerste transatlantische straalpassagiersdienst. BOAC, New York naa Londen (4 Okt.). De panamerikaanse begonnen dagelijkse vluchten van New York naar Parijs (26 Okt.).
    
De eerste binnenlandse straalpassagiersdienst. De nationale Luchtvaartlijnen begon een dienst tussen New York en Miami (10 Dec.).
1963
Eerste vrouwelijke proef om sneller te vliegen dan het geluid. Britse pilote, Diana Barnato Walker, vloog met een snelheid van 1.262 MPU, in een twee-zetel R.A.F. Lightning Fighter.
1968
Prototype van het eerste supersonische lijnvliegtuig van de wereld. De door de Sovjet ontworpen Tupolev Turkije-144 maakte zijn eerste vlucht, 31 Dec. Deze bereikte als eerst de supersonische snelheid op 5 Juni, 1969.
1973
Eerste vrouwelijke proef van de belangrijke V.S. plande luchtvaartlijn. Emily H. Warner werd tewerkgesteld door de Luchtvaartlijnen van de Grens op 29 Januari als tweede ambtenaar op Boeing 737.
1976
Eerst beginnen de regelmatig geplande commerciŽle supersonische vervoer (eerste) vluchten. Air France en de British Airways ingehuldigde dienst (21 Januari). Air France vloog de Paris-Rio - Janeiro route; B.A., Londen-Bahrein. Beide luchtvaartlijnen begonnen met de eerste dienst naar Washington, D.C. (24 Mei).
1977
Eerste succesvolle menselijk-aangedreven vliegtuigen. Paul MacCready, een luchtvaartingenieur van Pasadena, CaliforniŽ, werd de Prijs Kremer toegekend voor het creŽren van de eerste succesvolle menselijk-aangedreven vliegtuigen van de wereld. De condor van de Herfstdraad werd gevlogen door Bryan Allen over de vereiste 3 mijl parcour op 23 Augustus.
1978
Eerste succesvolle transatlantische ballonvlucht. Drie Albuquerque, N.M., mensen, Ben Abruzzo, Larry Newman, en Maxie Anderson, voltooiden de oversteek (16 Augustus. ; geland, 17 Augustus) in hun helium-gevulde ballon, Dubbele Adelaar II.
1979
Eerste mens-aangedreven vliegtuigen om over het Engelse Kanaal te vliegen. De prijs Kremer voor de overtocht van het Kanaal werd gewonnen door Bryan Allen, die de Albatros van de Herfstdraad van Folkestone vloog, Engeland, aan GLB gris-Nez, Frankrijk, in 2 u, 55 min. (12 Juni).
1980
Eerste succesvolle ballonvlucht over de Arctica. Sidney Conn en zijn vrouw, Eleanor, in luchtballonVreugde van Geluid (11 April).
    
Eerste aanhoudende transcontinentale ballonvlucht, en ook verslag voor langste reis over land in een ballon. Maxie Anderson en zijn zoon voltooiden de vierdaagse vlucht van Fort Baker, CaliforniŽ, naar Matane, Quebec, in hun helium-gevulde ballon, de Havik van de Pot (12 Mei).
    
Eerste zonne-aangedreven vlucht over lange afstand. Bruine Janice, een 98 pond wegende vroegere leraar, vloog een uiterst klein experimenteel zonne-aangedreven vliegtuig, ZonneEiser, 6 mile in 22 minuten. dichtbij Marana, Ariz. (3 Dec.). Het vliegtuig werd aangedreven door een 2.75 paardekrachtmotor.
1981
Eerste zonne-aangedreven vliegtuigen om over het Engelse Kanaal te vliegen. Stephen R. Ptacek vloog de 210 pond wegende ZonneEiser bij een gemiddelde snelheid van 30 MPU van cormeilles-Engels-Vexin dichtbij Parijs naar de Koninklijke Basis van de Luchtmacht Manston in zuidoosten Engeland in 5 uur, 30 minuten. (7 Juli).
1984
Eerste solo transatlantische ballonvlucht. Joe W. Kittinger landde 18 Sept. dichtbij Savona, ItaliŽ, in zijn helium-gevulde ballon, de Ballon van Rosie O'Grady van Vrede, na een vlucht van 3.535 mile van Kariboe, Maine.
1986
Eerste aanhoudende vlucht rond de wereld zonder het bijtanken. Van Edwards AFB, CaliforniŽ vlogen , Dick Rutan en Jeana Yeager in Reiziger rond de wereld (24,986.727 mile), terugkerend naar Edwards in 216 uur, 3 minuten., 44 seconden. (14-23 Dec.).