Geschiedenis - tijdlijn

 
    1783 - 1918 1919 - 1937 1939 - 1986 1987 - 2007  


 
1919
Eerste transatlantische vlucht. Nc-4, één van vier watervliegtuigen van Curtiss die door Lt. Comdr werden gebevolen. Albert C. Read, bereikte Lissabon, Portugal (27 Mei), Trepassy Baai, Newfoundland, aan Horta, de Azoren (16-17 Mei), Ponta Delgada (20 Mei). De Liberty-aangedreven vliegtuigen werden bestuurd door Walter Hinton.
    
Eerste non-stop transatlantische vlucht. Kapitein John Alcock en Lt. Arthur Whitten Brown, de Britse vliegers van de Wereldoorlog I, maakten de 1.900 mijlreis van St. John, Newfoundland, naar Clifden, Ierland, in 16 u, 12 min. in een bommenwerper vickers-Vimy met twee 350 paardekrachtRolls-Royce motoren (15-16 Juni).
 
Eerste lichter dan de lucht transatlantische vlucht. Britse dirigible r-34, gevlogen door Maj. George H. Scott, vloog van LeftFirth, Schotland (2 Juli), en landen in Mineola, L.I., 108 uur later.
 
De eerste geplande Londen-Parijs passagiersdienst (met behulp van vliegtuigen ). De dienst Londen-Parijs (25 Augustus). Later begon het bedrijf de eerste dienst van de trans-kanaalpost op de zelfde route (10 Nov.).
 
De eerste sprong van het vrije valvalscherm. Leslie Irvin sprong over het McCook Gebied, Dayton, Ohio, om te bewijzen dat men geen bewustzijn verloor tijdens een vertraagde vrije val en maakte gebruikend van een automatischl in werking gesteld valscherm (28 April).
1921
Eerste zwarte vrouwelijke proef van de V.S. Bessie Coleman ontving haar diploma 15 Juni. Zij werd gedood 30 April, 1926, tijdens een vliegtuigongeval.
Eerste zeeschip dat door vliegtuigen is gezonke. Twee slagschepen die door een verdrag werden afgedankt waren door bommen gezonken due door vliegtuigen van het Leger in demonstratie werder afgevuurd dit werd georganiseerd door Brigadegeneraal Gen. William S. Mitchell (21 Juli).
    
Eerste heliumballon. C-7, nonrigid dirigible Marine waren de eerste om onontvlambaar helium als het opheffen van gas te gebruiken, en maakte een vlucht van Hampton Road, Va., naar Washington, D.C. (1 Dec.).
1922
Eerste lid van de Club van Caterpillar. Lt. (recentere Maj. Gen.) Harold Harris sprong uit een neerstortend vliegtuig in McCook Gebied, Dayton, Ohio (20 Okt.), en werd de eerste man die lid werd van de Caterpillar club-die waarvan het leven werd gered door een parachutte.
1923
Eerste non-stop transcontinentale vlucht. Lts. De Hoed John A. Macready en Oakley vlogen een enkelvoudige motore T2 van Fokker non-stop van New York naar San Diego, een afstand van net iets meer dan 2.500 miles in 26 uur 50 minuten. (2-3 Mei).
    
Eerste autogirovlucht. Juan DE La Cierva, een briljante Spaanse wiskundige, maakte de eerste succesvolle vlucht in een roterend vleugelvliegtuig in Madrid (9 Juni).
1924
Eerste rond-de-wereldvlucht. Vier tweedekkers van de Kruiser van Douglas van de Luchtmacht van de V.S. stegen van Seattle op onder bevel van Maj. Frederick Martin (6 April). 175 later dagen, landden twee van de vliegtuigen (Lt. Lowell Smith's en Lt. Erik Nelson) in Seattle na omslachtig route- Bronnen zeggen 26.345 mi, een andere 27.553 mi.
1926
Eerste polaire vlucht. Lt. Commandant Richard E. Byrd, deed dienst als navigator, en Floyd Bennett vlogen met een Fokker Trimotor van de Baai van Koningen, Spitsbergen, over de Arctica en terug in 151/2 uur (8-9 Mei).
1927
Eerste solo aanhoudende transatlantische vlucht. Charles Augustus Lindbergh hief zijn Wright-aangedreven Ryan eendekker, Geest van op St.Louis, van Roosevelt Gebied, N.Y., om in 33 min. u 39 en 3.600 mi te reizen naar Le Bourget Field buiten Parijs (20-21 Mei). Hoewel 91 personen in 13 afzonderlijke vluchten de Atlantische Oceaan vóór hem kruisten, vloog hij direct tussen twee grote wereldsteden en deed alleen het.
    
Eerste transatlantische passagier. Charles A. Levine werd bestuurd door Clarence D. Chamberlin van het Roosevelt Gebied, N.Y., naar Eisleben, Duitsland, in een Wright-aangedreven Bellanca (4-5 Juni).
1928
Eerste oost-west transatlantische kruising. Baron Guenther von Huenefeld, die door Duits Kapitein Hermann Koehl en Iers Kapitein James Fitzmaurice wordt bestuurd, verliet Dublin voor New York (12 April) in een single-engine all-metal Junkersmonoplane. Zowat 37 uur later, storte zij op Greely Eiland, Labrador neer en werden gered.
    
Eerste transarctic vlucht. De heer Hubert Wilkins, een Australische ontdekkingsreiziger, en Carl Ben Eielson, die als piloot dienden, vlogen van Poit Borrow, Alaska, naar Spitsbergen (midden april).
    
De eerste V.S. - Australiëvlucht . De heer Charles Kingsford-Smith en Kapitein Charles T.P. Ulm, Australiërs, en twee Amerikaanse navigators, Harry W. Lyon en James Warner, kruisten de Stille Oceaan van Oakland tot Brisbane. Zij gingen via Hawaï en de eilanden van Fiji in een trimotor Fokker (Mei 8 31-juni).
1929
Eerst van de duurzaamheidsverslagen. Met de Korpsen Maj van de Lucht. Carl Spaatz in bevel en Kapitein Ira Eaker als belangrijkste piloot, bleef een Fokker van het Leger, die in de lucht wordt geholpen bij te tanken, in de lucht voor 150 uur en 40 min. in Los Angeles (1-7 Januari).
   
De eerste vlucht van het rond-de-wereldluchtschip. Lz-127, gekend als Zeppelin Graf, vlogen 21.300 mile in 20 dagen en 4 uur. Plaats ook afstandsverslag (Augustus).
    
Eerste blinde vlucht. James H. Doolittle bewees de haalbaarheid van het begeleid vliegen toen hij opsteeg en volledig op instrumenten landde (24 Sept.).
    
Eerste raket-motor vlucht. Fritz von Opel, een Duitse automaker, bleef omhoog in zijn kleine rocket-powered vliegtuig voor 75 seconden.en vloog bijna 2 mile(30 Sept.).
    
De eerste vlucht van de Antarctis. Comdr. Richard E. Byrd, met Bernt Balchen zoals piloot, Harold I. Juni, radioexploitant, en Kapitein A.C. McKinley als fotograaf, vloog een trimotor Fokker van de Bay of Wales Little America over de Antarctis en terug (28-29 Nov.).
1930
De eerste Parijs-Nieuwe aanhoudende vlucht van York. Dieudonné Costes en Maurice Bellonte, Franse piloten, vloog een Hispano-aangedreven tweedekker Breguet van Le Bourget Field naar de Stroom van de Vallei, L.I., in 37 uur, 18 minuten. (2-3 Sept.).
1931
Eerste vlucht in de stratosfeer. Auguste Piccard, een Zwitserse fysicus, en Charles Knipfer stegen in een ballon van Augsburg, Duitsland, en bereikten een hoogte van 51.793 voet in een 17 uur. De vlucht eindigde op een gletsjer dichtbij Innsbruck Oostenrijk (27 Mei).
    
Eerste aanhoudende transpacific vlucht. Hugh Herndon en Clyde Pangborn stegen van Sabishiro Strand, Japan op, lieten hun landingsgestel vallen , en vlogen 4.860 mi naar het dichtbijgelegen Wenatchee, Was., in 41 u 13 min. (4-5 Okt.).
1932
Eerste solo transatlantische vrouw. Amelia Earhart, die een Pratt & Whitney wesp-Aangedreven Lockheed Vega vloog, vloog alleen van de Gunst van de Haven, Newfoundland, naar Ierland in ongeveer 15 uur (20-21 Mei).
    
Eerste transatlantisch naar het westen solo. James A. Mollison, Britse piloot, nam een Mot van DE Havilland Puss van Portmarnock, Ierland, naar Pennfield, New Brunswick (18 Augustus).
    
Eerste vrouwenluchtvaartlijn proef. Ruth Rowland Nichols, eerste vrouw om drie internationale verslagen bij de zelfde tijd-snelheid, afstand te houden, werd en hoogte-tewerkgesteld door N.Y. - de Nieuwe Luchtroutes van Engeland.
1933
Eerste rond-de-wereld solo. Post van Wiley vloog m.b.v een Lockheed Vega, Winnie Mae, 15.596 mi rond de wereld in 7 dagen, 18 u, 491/2 min. (15-22 Juli).
1936
Eerste het westen-oosten transatlantische solo vlucht. Beryl Markham vloog een single-motorige Zeemeeuw Vega van Londen naar Nova Scotia in 21 uur, 25 minuten. (4-5 Sept.).
1937
Eerste succesvolle helikoptervlucht. Hanna Reitsch, Duitse pilot, vloog Dr. Heinrich Focke's fw-61 in vrije, volledig gecontroleerde vlucht in Bremen (4 Juli). Mej. Reitsch was ook de eerste pilote van de vrouwen in burgerlijke en militaire luchtvaart vluchten.
    
Eerste vrouw die gevechtsvluchten uitvoerde. Sabiha Gokcen, Turks vrouwelijk leger pilote, bombardeerde en beschoot Koerdische stamleden tijdens een opstand.